SUCCESVOL NETWERKEN.

Als ze je niet kennen, kunnen ze niet voor je kiezen!

Op zoek naar een nieuwe baan? Of je kansen vergroten om je droombaan te vinden? Zorg dat je 24/7 je woordje klaar hebt, want het zou zomaar eens voor kunnen komen dat de directeur van net dát ene droombedrijf een bolus naast je staat te bestellen bij de lokale bakker om de hoek.

Jezelf pitchen in plusminus 60 seconden, wordt ook wel een elevator pitch genoemd. Een kort maar krachtige presentatie over jezelf waarmee je de luisteraar overtuigt van jou als persoon en je kennis en kunde. En zoals je weet: een bolus is snel besteld. Zorg dat je binnen die tijd een onvergetelijke indruk achterlaat. Een makkelijkere binnenkomer is er niet! Maar hoe pak je zo’n pitch nu aan?

EVEN VOORSTELLEN.

Zelfreflectie is zeer belangrijk bij de ontwikkeling van je pitch. Weet van jezelf waar je goed in bent en wat je wilt bereiken. De volgende 4 onderwerpen zijn dan ook essentieel:   

-          Voorstellen. vertel kort wie je bent, waar je vandaan komt en wat je achtergrond is.

-          Kennis en kunde. welke kwaliteiten bezit jij en waarin blink jij uit?

-          Onmisbaar. vertel waarom jij een ware toevoeging bent voor het bedrijf. Neem hierin mee wat je in het verleden al gepresteerd hebt.

-          Droombaan. vertel waar je passie ligt en wat je wilt bereiken.

Tip: vraag aan mensen waarmee je samenwerkt wat zij jouw sterktes en zwaktes vinden. Wellicht kan dat je helpen in het formuleren van de perfecte pitch.

 PERFECTIE.

Een geslaagde pitch is relevant én kort. Zorg dat je in een zeer korte tijd de luisteraar enthousiasmeert. Dit doe je niet alleen door de juiste woorden te gebruiken, maar non-verbale communicatie is daarin misschien nóg wel belangrijker. Laat zien dat jij enthousiast bent en plezier hebt in hetgeen wat je doet en/of wilt bereiken. Besef dat je deze persoon op elk moment van de dag tegen kunt komen, dus wees voorbereid.

Laat je pitch ook aan anderen lezen en laat hen beoordelen. Kunnen zij de woorden die jij op papier hebt gezet rijmen met jou of is het voor hen Abracadabra?  Mocht dat laatste van toepassing zijn, dan wordt het nog even goochelen met woorden. Blijf dicht bij jezelf en wees duidelijk.

Sluit af met een ‘call to action’. Hiermee wordt bedoeld dat je het gesprek afsluit met een vraag. Dit kan bijvoorbeeld een simpele vraag zijn voor de contactgegevens van de persoon die je gesproken hebt . 

Vergeet nooit: je kunt maar één keer een eerste indruk achterlaten.

Een waardevolle toevoeging aan je netwerk is het Werk Buro van Werken in de Kempen. Zij helpen jou je droombaan vinden!
Schrijf je daarom zeker in op de website!

Laat die werkgevers maar komen!