Column: Chaos!!!

Maandenlang hebben we ernaartoe gewerkt en dan is de dag daar. We bestaan 5 jaar en dit gaat samen met een nieuw aankoopsysteem waarin ál onze nieuwe producten en diensten worden gelanceerd. En als klapper op de vuurpijl knallen we er ook nog wat kortingsacties tegenaan.

Zijn alle functionaliteiten getest? Is het visueel aantrekkelijk genoeg? Klopt alles tekstueel? Check, check, check! Oké jongens, dan kunnen we live! Yesss… En toen…

Er was een leven vóór, en een leven ná deze livegang zullen we maar zeggen. Wat we allemaal getest, gecheckt en nog eens gedubbelcheckt hadden, bleek 183!!! bugs en fouten op te leveren. Ik zag onze online expert, Ferdi, wit worden als een vaatdoek.

Oké, hoofd koel en oplossingsmodus AAN. Crisisberaad. Bellen met de webbouwers, iedere melding doorgeven, zoeken naar het probleem, oplossen, testen, nog een keer testen en weer bellen. De telefoon stond roodgloeiend en de mailbox stroomde vol.

Ik zag onze online expert, Ferdi, wit worden als een vaatdoek.

Wat bleek: alle problemen kwamen voort uit het fundament van de website dat nog een erfenis was van de vorige webbouwers. Het manifesteerde zich als een kaartenhuis.

Aan het eind van de dag was iedereen compleet uitgepunt. Als een stel zombies kijken we elkaar aan. We hebben maar liefst 126 (urgente!!!) foutmeldingen opgelost. We draaide gelukkig weer zonder complicaties. Bedrijven konden weer adverteren en sollicitanten konden weer solliciteren.

Als we nu terugkijken, blijkt dat we ontzettend veel tevreden klanten hebben gemaakt, van wie we ongelooflijk veel respect en waardering kregen. Hoeveel frustraties en tegenslagen we ook te verduren hebben gehad, we hebben hun probleem opgelost!

Dit gebeurt dus wanneer de techniek ons in de steek laat. Een website die verkeerd geprogrammeerd is, volgt nog steeds de instructies op die het binnenkrijgt. Het zijn immers nog steeds de mensen die de techniek aansturen.