Column: Uitdaging

Op de ouderavond vertellen de juffen dat onze zoon (10) slimmer is dan we dachten. Dikke prima, zou je denken. Ware het niet dat zijn cijfers het niet bevestigen en hij laatste tijd een lastig mannetje is dat z’n zusje loopt te ‘dissen’ en voortdurend ruzie maakt over zijn ‘schermtijd’. Ik erger me rot aan het gehang en ge-game en wijt het aan vroegtijdige hor(ror)monen.

Terwijl ik een documentaire kijk, vraagt meneertje waar het over gaat. ‘Over verveling’ zeg ik, verveling schijnt heel slecht te zijn voor mensen. Sommige mensen gaan zelfs vernielen of rellen schoppen uit verveling.’ Ondertussen zien we beelden van mensen die een Londense winkelstraat kort en klein slaan, brand stichten en vechten met de politie. Het maakt nogal indruk want ons tienerkindje blijft langer dan 10 seconden geboeid.

Ondertussen vertelt de mevrouw van de documentaire dat school -met stip- de saaiste plek op aarde is. Het belangrijkste wat het ouderwetse onderwijssysteem ons leert, zegt een vervelingsdeskundige (die bestaat!), is ‘zitten en mond dicht houden’. De ellende straalt van het scherm. ‘Dat heb ik ook elke dag’ zegt de zoon. Hij legt zijn hoofd in zijn hand en gaat er met z’n hele lichaam op hangen. ‘Zo zit ik in de klas’ doet hij voor.

Ik hoor een kwartje vallen aan de binnenkant van mijn hoofd. Onze jongen vervéélt zich gewoon. Daarom doet ie niks op school en is ie thuis zo lastig. Ik bel de Mariaschool in Bladel. De juf luistert, humt begrijpend en vraagt of ik snel langs wil komen om een plan te maken. Daar hou ik van; de mouwen opstropen en aan de slag.

De juffen hebben een briljant idee. Om ons ventje uit te dagen mag hij, naast de gewone taakjes, dingen doen die hij écht interessant vindt. Als ik hem vertel dat hij een robot mag bouwen, een rekentijger-boek krijgt en een spreekbeurt over dino’s mag doen, staat ie te juichen in de kamer. Dezelfde avond fietsen we naar de bieb voor een dino-encyclopedie waar hij helemaal in opgaat.

Inmiddels zijn we maanden verder en is het lastpak veranderd in een enthousiast kereltje. Uitdaging was het toverwoord. Hij bouwt een robot, maakt prachtige constructies in minecraft en tekeningen voor een digitaal prentenboek. Onze jongen blijkt een creatieve techneut in de dop. 9 Juni wil ie zelfs mee naar de KempenTech.

Dit nieuwe kind danken we grotendeels aan twee powerjuffen die hem uitdaagden om het beste uit zichzelf te halen. Een stimulans die iedereen verdient. Juf Sabine, juf Manon; jullie zijn de bom.