Column: het nieuwe recruitment

Tijdens mijn dagelijks surfritueel op diverse communicatie-gerelateerde websites en socialmediakanalen stuitte ik op een LinkedIn-berichtje over het ‘nieuwe recruitment’. Ontelbaar veel artikelen over dit onderwerp zijn de revue al gepasseerd. Het nieuwe recruitment, wat is dat nu eigenlijk?

Met zelf al enige recruitmentervaring op zak, heb ik hier wel een mening over. Het is namelijk niet altijd even makkelijk om een klant te voorzien van personeel. Ook al voldoet de werkzoekende die je voor je neus hebt zitten perfect aan de functie-eisen en het profiel van de klant. Zo simpel is het niet. Uit ervaring spreek ik dat het valt of staat met de organisatie zelf. Nee, het is niet altijd een kwestie van ‘verkopen’ of het juiste praatje houden. Mensen moeten voor je willen werken. Welkom in 2019.

Mensen… werkgevers… managers… management… directie!! Het draait vandaag de dag om interne (merk)beleving. Onderschat de waarde van een fijne werkomgeving voor je medewerkers niet. Laat hen met een glimlach na een zware werkdag naar buiten lopen. Investeren, investeren, en nog eens investeren. De beste investering die je kunt doen als je het mij vraagt. Als intern de werkomgeving, de sfeer en de balans helemaal ‘ruk’ zijn, dan kunnen recruiters nog zó extreem hun best doen, maar levert het niets op. En al helemaal niet op de lange termijn. Medewerkers komen binnen, maar lopen net zo hard (of nóg harder) door de openstaande achterdeur weer naar buiten. En dat kost pas geld, héél veel geld…

Besef dat het probleem niet opgelost is door een snoepautomaat in de kantine te plaatsen. Ja, misschien lopen ze dan na een zware werkdag blij met een Mars naar buiten, maar dat is eenmalig. Raar voorbeeld? Ja, ik heb dit meegemaakt. Het lost NIETS op. Het gaat véél verder. Die snoepautomaat kan altijd later nog, als kers op de taart.

Kun jij niet of lastig aan personeel komen? Ga op onderzoek uit. Waar ligt het aan? En ja, een monteur is lastig te vinden… Zij hebben alle keus en kiezen er vervolgens voor om voor die ene 'vette' organisatie met dat fantastische imago te gaan werken. Die ‘vette’ organisatie kan iedereen worden, als je maar op de juiste manier investeert. Dit klinkt heel eenvoudig, maar dat is het natuurlijk niet. Integendeel. Nu zit ik inmiddels op de stoel van marketing communicatie specialiste en ik kan iedereen die met dit probleem kampt adviseren een externe specialist uit te nodigen. Een frisse en eerlijke blik kan goud opleveren.

En onthoud: intern beginnen = extern winnen.