Onboarding en offboarding

Onboarding én offboarding. Hiermee kun je laten zien hoeveel jouw medewerkers waardeert, zowel voor, tijdens als na afloop van hun dienstverband bij jouw bedrijf. Pak je dit goed aan, dan zorg je niet alleen voor minder uitstroom, maar ook voor een positieve afsluiter voor de mensen helaas het bedrijf zullen verlaten. Je zorgt voor ambassadeurs. Mensen die zeggen: “Mijn vorige werkgever zorgde écht voor een leuk afscheid!”

Heb jij al een plan voor je onboarding en offboarding? Of ga je niet verder dan een kaartje en een bosje bloemen? Misschien is het dan nu tijd om ermee te beginnen. Ambassadeurs zijn de beste reclame die een bedrijf kan wensen. Lees daarom hier hoe jij, als werkgever, het verschil kunt maken.

Wat is onboarding?

Onboarding is het instroomproces waarbij nieuwe medewerkers kennis maken met je organisatie. Je wil dat een nieuwe collega zich welkom voelt en enthousiast is om bij je aan de slag te gaan. Het onboarden van nieuwe collega’s begint al zodra het contract is getekend. Denk aan het delen van informatie over hun eerste werkdag, misschien een presentje om ze te feliciteren en een uitgebreid inwerktraject zodra ze gestart zijn. Laat ze kennis maken met collega’s en zorg ervoor dat het ze aan niets ontbreekt in hun eerste werkweek.

Tips voor een goede onboarding:

Wat is offboarding?

Offboarding is eigenlijk het tegenovergestelde van onboarding. Dit start wanneer je afscheid gaat nemen van een collega, al dan niet vrijwillig. Het bevat zowel alle formele stappen die je moet zetten bij een uitdiensttreding, als een blijk van waardering voor de bijdrage die de medewerker heeft geleverd tijdens hun dienstverband. Als je dit goed aanpakt weet je zeker dat je collega het bedrijf op een positieve manier verlaat. Super belangrijk toch? Je weet namelijk nooit of je elkaar nog ooit nodig hebt in de toekomst.

Tips voor een goede offboarding:

Wanneer je het antwoord weet op deze vragen kun je zorgen voor een persoonlijk afscheid. Zo kijk je niet alleen terug op de tijd bij jouw bedrijf, maar ook vooruit naar de toekomst die je medewerker tegemoet gaat.

Een exitgesprek is altijd waardevol. Ook wanneer je zelf hebt besloten om een medewerker niet langer in dienst te houden, of wanneer je simpelweg niet tevreden was over iemands functioneren. Neem deze kans om enige frustratie te verminderen en misschien toch op een positieve manier afscheid van elkaar te kunnen nemen.

Onboarding en offboarding inzetten voor jouw employer branding

Stel je voor: je geeft jouw medewerkers een ontvangst en/of afscheid die ze nooit meer vergeten. Iets waarover ze, zelfs bij hun nieuwe werkgever, nog lang over napraten. Hiermee geef je niet alleen je oud-werknemer een goed gevoel, het draagt direct bij aan je employer branding.

Hoewel het onboarden en offboarden met name is gericht op de nieuwe óf vertrekkende collega, kun je er zoveel meer mee bereiken. Wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe collega welkom te heet via social media, bereik je ook mensen uit hun netwerk. Je kunt je waardering ook uiten met een blog over de collega die start met een nieuwe uitdaging. Maar zoals altijd, kun je het natuurlijk ook groter aanpakken! Kun jij het je al voorstellen dat je, op weg naar je nieuwe baan, een grote banner tegenkomt met je naam erop? Dat is pas goede on- en offboarding.