Social media werving

Het is al lang en breed bekend, maar we kunnen het niet genoeg benadrukken: wil je veel mensen bereiken, dan moet je op social media zijn. Heel werkend Nederland is hier te vinden en dat is precies waarom je het zo goed kunt inzetten voor het werven van nieuwe medewerkers. We vertellen je graag hoe je dit het beste aan kunt pakken:

Laten we beginnen bij het begin. Voordat je kunt gaan werven via social media zijn er twee dingen die je zeker niet moet vergeten:

  1. Creëer zichtbaarheid op Social Media
    Social media heeft één belangrijke regel: je kunt alleen een groot bereik creëren als je regelmatig iets van je laat horen. Zorg er dus voor dat je af en toe iets plaatst. Is dit een foto van een medewerker? Zorg er dan voor dat je deze medewerker tagt in de post.  
     
  2. Wat moet je delen?
    Je kunt social media voor veel doeleinden gebruiken. Zo kun je laten zien wat je doet, waar je voor staat en wie je bent als bedrijf. Door berichten te delen over producten, projecten of reviews van klanten laat je goed zien wat je doet als bedrijf én waar je trots op bent. Wil je laten zien wie je bent als werkgever en mensen enthousiasmeren om bij jou te komen werken? Dan zijn foto’s van collega’s, trainingen, bedrijfsuitjes en andere leuke activiteiten de manier om mensen te overtuigen van de leuke sfeer binnen jouw bedrijf.

Social media en vacatures

Als je regelmatig op LinkedIn te vinden bent zie je het vast ooit voorbij komen. Mensen die hun vacature delen als document. Er zijn twee redenen waarom dit niet zo goed werkt: Je afbeelding wekt geen interesse op én de tekst van de vacature is vaak niet leesbaar. Maar wat doe je dan wel? We hebben de mogelijkheden even voor je op een rijtje gezet:

LinkedIn:
Wil je een vacature delen op LinkedIn? Dan kan dit heel makkelijk met een link. Bijvoorbeeld naar je eigen werken-bij site. Maar het is op LinkedIn ook mogelijk om losse vacatures te plaatsen! Hier zijn wel kosten aan verbonden, maar je bereikt ook direct de actief werkzoekenden in het vacatureoverzicht van LinkedIn.

Facebook:
Op Facebook is het helaas niet mogelijk om echt een vacature te plaatsen. Op dit platform kun je het beste kiezen voor het delen van een link. Om de aandacht te trekken zorg je hierbij ook voor een leuke foto of afbeelding. Met een foto van jullie team of een enthousiaste collega kom je al heel ver. Plaats er nog een leuke quote bij over de functie of het bedrijf om nog extra interesse te wekken.

Instagram:
Instagram is het platform voor mooie plaatjes. Het is hier helaas niet mogelijk om een link in je post tekst te plaatsen. Een URL in een Instagrampost kun je namelijk niet aanklikken. Wat je wel kunt doen is de lezer doorverwijzen naar ‘de link in bio’. Dit is de link die je plaatst op je profiel. Als je Instagram vooral wilt gebruiken voor het werven van nieuwe medewerkers, dan kun je hier een link plaatsen naar je werken-bij pagina.

Gebruik je Instagram ook voor andere doeleinde? Dan geeft Frankwatching je in dit artikel een paar mooie oplossingen: Maar één link in je Insta-bio: zo tackel je dat probleem.

Tips voor beeldmateriaal bij werven via social media

  1. Foto’s met échte mensen! Een foto van een collega of een deel van het team doet het altijd goed op social. Het komt authentiek over en zorgt voor herkenning bij de lezers. Denk er maar eens over na. Als jij een foto op Facebook ziet van iemand die je kent, dan geef je toch ook een duimpje?
     
  2. Maak gebruik van tekst op je afbeelding. Dit kan een quote zijn van een collega of iets wat de vacature écht uniek maakt. Let hierbij wel op de regel: kort maar krachting.  

Werving Personeel met Social Media

  1. Zorg voor een bijpassende post tekst. De afbeelding trekt de aandacht van de lezer, maar een goede post tekst kan ook enorm veel bijdragen aan de resultaten. Heb je gebruik gemaakt van een quote van een collega? Misschien kun je deze in de post tekst nog uitbreiden:

    Bij de quote: “Na 5 jaar verveel ik mij nog steeds niet.” Past bijvoorbeeld een post tekst als: Piet is nu 5 jaar in dienst en heeft nog genoeg te doen: “Met alle doorgroei mogelijkheden en de afwisselende werkzaamheden blijft de functie me uitdagen.”

    Heb je een USP gebruikt in je afbeelding? Bijvoorbeeld: “Deel je uren flexibel in voor een goede balans tussen werk en privé!” Dan kun je de post tekst gebruiken om authenticiteit toe te voegen: “Wij vinden het belangrijk dat jij altijd op je best bent! Daarom kun je bij ons je uren flexibel indelen én hoef je, zowel thuis, als op het werk niets te missen! ”

    En, last but not least: Zorg voor een goede CTA (call to action)! Het doel is dat de lezer jouw vacature gaat lezen en misschien zelfs solliciteert. Duidelijkheid is hierin belangrijk, dus “Check de vacature” of “solliciteer direct” is meer dan voldoende.

Wil je weten hoe wij het aanpakken of ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen doen? Check dan onze 3-fasen campagnes.