Telefonische screening
Onze recruiters geven werkgevers altijd één belangrijke tip wanneer ze nieuw personeel gaan werven: doe voorafgaand aan het sollicitatiegesprek altijd een telefonische screening! Met een kort telefonisch gesprek kun je al zoveel meer te weten komen over de kandidaat. Op deze manier helpt een telefonische screening je in het maken van een betere voorselectie. Daarnaast bespaart het je ook veel kostbare tijd. Wie wil dat nu niet! Lees hier hoe je zo’n telefonische screening aanpakt.
Waarom doe je een telefonische screening?
Er zijn twee belangrijke redenen om een telefonische screening te doen:
- 1. Om kostbare tijd te besparen
- 2. Om een voorselectie te maken van de kandidaten
Een telefonische screening is eigenlijk een extra check. Nadat je het cv en de motivatiebrief van een kandidaat bekeken hebt, kun je alvast een paar simpele vragen stellen en extra informatie verzamelen over de kandidaat. Dit voegt veel toe als je bijvoorbeeld twijfels hebt bij een kandidaat, maar ook wanneer je denkt dat iemand misschien wel overgekwalificeerd is voor de functie. Met een telefonische screening kun je jouw gevoel bevestigen of kun je twijfels wegnemen. Dit scheelt niet alleen voor jou kostbare tijd, maar ook voor de kandidaat.
Vragen die je kunt stellen bij een telefonische screening
Een telefonische screening is natuurlijk vooral nuttig wanneer je de juiste vragen stelt. Welke vragen dit zijn is deels afhankelijk van de kandidaat, maar er zijn ook een paar vragen die je elke telefonische screening kunt stellen:
- Waarom heb je bij ons gesolliciteerd?
- Wat zoek je in een nieuwe uitdaging?
- Waarom wil je weg bij je huidige bedrijf?
- Hoeveel uur zou je willen werken?
- Kun je een salarisindicatie geven?
Sommige vragen, bijvoorbeeld die over de salarisindicatie, kunnen brutaal overkomen. Maar dat neemt niet weg dat het goede vragen zijn om te stellen tijdens een telefonische screening. Je kunt zo namelijk beter inschatten of iemand matcht met de vacature. Heeft de kandidaat een veel hoger salaris dan dat jij kan bieden? Dan weet je ook meteen dat het inplannen van een gesprek niet nodig is. Het geeft beide partijen meer duidelijkheid en ook hiermee bespaar je jezelf én de kandidaat kostbare tijd. Wil de kandidaat de vraag liever in een gesprek beantwoorden? Prima, dan nodig je hem/haar uit voor een gesprek.
De voorbereiding voor een telefonische screening
Een goede voorbereiding het halve werk. Ook bij een telefonische screening. Om je hiermee te helpen hebben we enkele stappen voor je op een rijtje gezet. Zo kun jij je goed voorbereiden op een telefonische screening:
- Lees het cv en de motivatiebrief goed door
Heb na het lezen van het cv en de motivatiebrief nog vragen? Schrijf deze alvast op voor de telefonische screening. Zo weet je zeker dat je deze punten niet vergeet.
- Maak een vragenlijst
Zorg voor een overzichtelijke lijst van de vragen die je aan de kandidaat wilt stellen. Denk hierbij aan de standaard vragen en de vragen over het cv of de motivatiebrief.
- Bepaal vooraf wanneer je een gesprek wil inplannen
Als je een afspraak wil inplannen met een kandidaat, is het net zo makkelijk om dit tijdens de telefonische screening te doen. Je hebt elkaar dan toch al aan de lijn. Daarom is het goed om vooraf te bepalen aan welke eisen de kandidaat minimaal moet voldoen om door de screening heen te komen. De makkelijkste manier is het maken van een checklist die je tijdens de telefonische screening kunt doorlopen. Zo weet je direct of je met deze kandidaat door wil en kun je een sollicitatiegesprek inplannen.
Het is dan wel makkelijk om te weten wanneer het gesprek eventueel kan plaatsvinden. Check alvast de agenda van collega’s die bij het gesprek aanwezig moeten zijn. Zo kun je snel handelen en hoef je maar één keer contact op te nemen met de kandidaat.
- Zorg ervoor dat je notities kunt maken tijdens het gesprek
Om goed terug te kunnen kijken op het gesprek wil je natuurlijk de antwoorden van de kandidaat ergens kunnen noteren. Daarom zorg je er altijd voor dat je een notitieblok of Word bestand klaar hebt staan. Dit helpt je met de evaluatie van het telefoongesprek. Daarbij heb je een mooi overzicht van alles wat jullie al besproken hebben, voor wanneer de kandidaat op sollicitatiegesprek komt.
Nu kun je aan de slag met je telefonische screening. Wil je meer tips over de selectieprocedure? Lees dan verder in ons artikel: Het opzetten van een succesvolle selectieprocedure.