Werkgeversmerk

Om een sterk employer brand neer te kunnen zetten moet je jezelf écht laten zien. Wie ben je als werkgever en wie zijn er allemaal bij jouw op de werkvloer te vinden? Dat zijn de dingen die jouw bedrijf echt vormen. Het woord ‘gezellig’ heeft bijvoorbeeld weinig kracht zonder het bewijs van een gezellige foto van collega’s. Maak jouw medewerkers en anderen enthousiast om jullie verhaal te delen op social media én in het echte leven. Want de sterkste verhalen komen van echte mensen. Een vriendin die over haar werk vertelt op een verjaardag of dat filmpje op LinkedIn waarin je neef een grapje uithaalt met een collega. Je snapt het wel.

Onze 7 tips voor jouw werkgeversmerk

Jouw werkgeversmerk kun je alleen opbouwen als je jezelf laat zien. Dit kan fysiek, online of met drukwerk. Een combinatie hiervan werkt natuurlijk het allerbeste. Alleen zo weet je zeker dat jouw doelgroep niet om je heen kan. Met deze 7 tips heb je al een hele mooie start gemaakt:

1. Gebruik social media

Je kunt er voortaan niet meer om heen. Social media is de makkelijkste manier om veel mensen te bereiken. Denk je nu: “maar ik heb helemaal geen marketingafdeling tot mijn beschikking.” Geen probleem! Leuke opgemaakte plaatjes doen het natuurlijk goed, maar een foto van jouw collega die duidelijk plezier heeft in zijn werk doet het nog veel beter. Vraag eens rond bij je medewerkers, misschien heb je wel echte Tiktokker rondlopen op de werkvloer. Geef een paar medewerkers toegang tot jullie social media account en laat ze lekker hun ding doen!

2. Bouw een beeldbank op

Nodig een fotograaf uit om foto’s te komen maken en gebruik ze op je website, social media of in advertenties. Zorg er wel voor dat je medewerkers hiervan op de hoogte zijn, dan weet je zeker dat ze niet wegrennen als ze ineens een camera op hun neus krijgen.

3. Zorg dat je website up-to-date is

Niet ieder bedrijf heeft een fancy website nodig om klanten te vinden en hun werk te kunnen doen. Maar bedenk jezelf eens wat jouw eerste stap zou zijn wanneer je een vacature tegenkomt op Werken in de Kempen, Indeed of Google? Precies, je zoekt het bedrijf op! Jouw website is vaak de eerste indruk die een werkzoekende van je krijgt. Het helpt dus als deze een beetje up-to-date is. Zorg er daarnaast ook voor dat er buiten je producten of diensten, ook informatie over de identiteit van jouw bedrijf te vinden is. Een beetje menselijkheid maakt alles een stuk aantrekkelijker voor potentiële kandidaten.

TIP: Zorg voor een eigen werken-bij site of maak gebruik van je bedrijfspagina op Werken in de Kempen! Hier vinden potentiële kandidaten gemakkelijk alle informatie over jou als werkgever en één overzicht al jouw openstaande vacatures.

4. Drukwerk, zoals krantenadvertenties, posters of flyers

Offline reclamemiddelen zijn een makkelijke manier om mensen kennis te laten maken met jouw bedrijf. Vooral wanneer je regionaal indruk wilt maken. Probeer hierin origineel te zijn. Maak er een grapje van of zet je een collega een keer in het zonnetje. Het leuke daarvan is dat je collega meteen tientallen berichtjes ontvangt van mensen zie hem/haar “hebben zien hangen”.

5. Sponsoring

Een mooie vorm van offline zichtbaarheid. Je laat hiermee namelijk zien dat je betrokken bent bij een sportclub, goed doel of een evenement in de regio. Sponsoring hoeft geen handen vol geld te kosten. Zo kun je ook materialen sponsoren. Verkoop je afvalbakken? Leen deze dan gratis uit bij een evenement. Verkoop je sportkleding? Geef de leden van jouw club dan 5% korting wanneer ze in jouw winkel kopen. Het maakt eigenlijk niet uit wat je doet, sponsoring altijd een win-winsituatie en kan nooit kwaad!

6. Werk aan teambuilding

Je kunt dit zo groot maken als je zelf wilt. Organiseer een uniek bedrijfsuitje of nodig familie en vrienden uit bij je bedrijf. Zorg ervoor dat er eens iets anders is om over te praten behalve werk. Stappen veel collega’s regelmatig op hun wielrenfiets? Geef ze dan gratis sportkleding. Zo creëer je op een gemakkelijke manier zichtbaarheid voor je bedrijf. En dat op de rug van een medewerker! 

7. De Open Bedrijven Dag

Onze laatste tip, maar wel een hele goede (al zeggen we het zelf). Op de Open Bedrijven Dag laat je mensen uit de regio een kijkje nemen binnen jouw bedrijf. Je zet letterlijk de deuren open voor medewerkers, vrienden, familie én werkzoekenden in de Kempen. Zo zorg je er niet alleen voor de medewerkers enthousiast worden over je bedrijf, maar de hele regio. Wil je weten wat dit evenement precies inhoudt? Ga naar openbedrijvendag.nl.